در حال بارگزاری

سفر به آبشار ایگل + مسیر دسترسی به آبشار ایگل

ایگل یکی از روستاهای زیبای شمال تهران است که در منطقه لواسان واقع شده است. این روستا با آب و هوای خنک خود، طبیعتی زیبا و فضایی سرسبز و آرامش بخش، هر ساله جذابیت بسیاری برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت دارد.ایگل در دامنه کوه‌های تهران واقع شده و با وجود اینکه فاصله آن با شهر تهران کم است، اما فضایی کاملا متفاوت و خلوت دارد. این روستا با مناظری زیبا و سرسبز، چشمه‌های آب شیرین و جاده‌های خاکی با نمایی روستایی، برای تفریح و گردشگریبسیار مناسب است.در ایگل، می‌توانید از طبیعت بهره ببرید و در کوهنوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لذت ببرید. همچنین، در این روستا می‌توانید بازارچه‌های محلی را بازدید کنید و از محصولات سنتی محلی مانند عسل، گردو، پسته و سایر محصولات روستایی بهره‌مند شوید.ایگل دارای امکانات گردشگری کاملی نیز است. در این روستا می‌توانید اقامت در هتل‌ها و مهمانسراهایی با طراحی سنتی داشته باشید و از غذاهای محلی و خوراکی‌های سنتی غنی و لذیذشان بهره ببرید.

در کنار این همه، ایگل همچنین دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به آثار باستانی همچون آب انبار، قلعه ایگل و برج آرامگاهی اشاره کرد که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می‌کنند.

مشخصات کلی سفر

۱-  شهر مبدا: تهران

۲-  فاصله آبشار ایگل تا تهران: از میدان گرنه قوچک جاده لشکرک ۱۸ کیلومتر، ۳۵ دقیقه تا آبشار اول

۳-  مسیر دسترسی دقیق به آبشار ایگل : شهر تهران، اتوبان بابایی، جاده لشکرک، گردنه قوچک، گذر از زربند، شمیران، کمرخانی، اوشان، میدان قبل از دادگستری رودباران قصران، ورودی سمت چپ روستای باغ گل و ایگل

۴-  تاریخ برگزاری برنامه: جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

۵-  مهلت اطلاع همراهی: تا ۲۴ ساعت قبل از سفر (گذشته)

۶-  ساعت برگزاری: ۶ صبح

۷-  مدت برنامه: یک روزه

۸-  قرار ملاقات افراد: میدان گردنه قوچک

۹-  ظرفیت سفر: نهایتا ۱۶ نفر

۱۰-  غذا و خوراکی: یک وعده صبحانه، تنقلات (تخمه، بادام، پسته، خرما، میوه و..)

۱۱-  وسیله نقلیه: هر فرد با ماشین شخصی

۱۲-  لباس: بلوز و شلوار تابستانی، عینک آفتابی، کلاه آفتابی، کاپشن بارونی

۱۳-  تجهیزات: کوله کوهنوردی ۲۰ لیتری، کفش تابستانی، پیکنیک کوچک، کتری، ظرف غذا، قاشق، چاقو، چنگال، ماهیتابه (در صورت داشتن غذاهای گرم کردنی)، آب (یک‌لیتر)، باتوم کوهنوردی (هر فرد دو عدد)، زیر انداز شخصی، ساعت، پاور بانک، لوازم بهداشتی شخصی.

۱۴-  سرپرست و گرداننده: امیرعلی کاظمی‌پور

۱۵-  وضعیت آب و هوای منطقه در زمان برگزاری: صبح آفتابی و خنک

۱۶- سایت‌های پیشنهادی و معتبر برای مشاهده دقیق تر آب و هوای منطقه در لحظه:

۱۷ - موقعیت مکانی:

۱۸ - امکان سفر و صعود انفرادی: توصیه نمی‌شود

۱۹-  هزینه سفر: این سفر هزینه‌ای به همراه نداشت

۲۰-  شرح مختصر مسیر آبشار ایگل و چالش‌های سفر به آبشار ایگل:

قبل از هرچیزی باید تشکر کنم از نگه‌بانی که ابتدای مسیر بدون تعارف با کسی ماشین‌هارو نگه‌میداره و اجازه نمیده هیچ ماشینی به جز کسانی که سکنه منطقه هستند با ماشین بالا بره. مسیر گردنه قوچک که تموم شد به سمت فشم باید حرکت کنید، بعد از رسیدن به میدان اوشان باید به سمت چپ یعنی به سمت اوشان و روستای بغ گل و ایگل حرکت کنید. در مسیر به یک دوراهی میرسید که برای رسیدن به آبشار ایگل باید از یک ورودی در سمت چپ که یک تابلو امام‌زاده هم داره حرکت کنید. مسیر رو توی همون سرپایینی نزدیک ورودی روستا بایدپارک کنید. مسیر سمت راست به سمت بالا مسیر اصلی برای رسیدن به آبشار ایگله. بعد از تقریبا ۳۰ دقیقه به جاده خاکی باریکی میرسید و وارد بافت روستایی می‌شید. شما دو مسیر برای انتخاب دارید یکی مسیر مستقیم سمت راست، یکی مسیر سمت چپ از کنار یک دیوار بتنی که به حاشیه رودخانه میرود و مسیر را رو به بالا باید ادامه دهید. سمت راست مسیر طولانی تری دارد و البته در تمام مسیر قله توچال روبروی شماست. ما مسیر سمت راست رو انتخاب کردیم که نزدیک به ۱ ساعت ۵۰ دقیقه زمان برد تا رسید به آبشار. هر دو مسیر در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و سر سبز است. البته اگر بخواهید از این مسیر به قله توچال بروید باید مسیر سمت راست را ادامه دهید. اگر قصد ادامه دادن مسیر به سمت توچال را داشتید بعد از رسیدن به یک دشت بزرگ که در ویدئو آپلود شده در یوتوب هم مشخص است (جایی که همه ما ایستادیم و مشغول گوش دادن به صحبت‌های ادیب هستیم)

باید مجدد به سمت راست حرکت کنید. در نهایت مسیر دشت را به سمت چپ و برعکس قله توچال باید حرکت کنید تا به  بالای آبشار برسید.

آب و هوای روستای ایگل

با توجه به واقع‌شدن روستای ایگل در منطقه لواسان، آب و هوای آن نیز به شدت تحت تأثیر آب و هوای منطقه قرار دارد. هوای ایگل در فصل بهار و تابستان نسبتاً خنک و مطبوع است ولی در زمستان بسیار سرمای شدیدی دارد. در پاییز نیز دما در ایگل به شدت کاهش می‌یابد و هوای خنکی را در پی دارد. در طول سال، بیشترین میزان بارش در ایگل در فصل پاییز رخ می‌دهد، اما در فصل بهار و تابستان نیز بارش‌های پراکنده‌‌ای دارد. بنابراین، در صورتی که می‌خواهید به ایگل سفر کنید، بهتر است از شرایط آب و هوایی مطلع شوید و با در نظر گرفتن این شرایط، برنامه‌ریزی کنید. همچنین، در هنگام سفر به این منطقه، بهتر است همراه خود لباس‌های مناسب برای هوای خنک و بارانی نیز داشته باشید.

پوشش گیاهی و جانوری روستای ایگل

روستای ایگل در منطقه لواسان دارای پوشش گیاهی و جانوری زیبا و متنوعی است. در این منطقه، به دلیل وجود کوه‌ها و آب‌های شیرین، گیاهان و جانوران زیادی وجود دارد که برای علاقمندان به طبیعت و پوشش گیاهی و جانوری، محلی مناسب برای بازدید و گردشگری است. در پوشش گیاهی ایگل، می‌توان به درختان با ارتفاع بالا از جمله بلوط، سنگ‌درخت و درختان مختلف دیگر اشاره کرد. همچنین، در این منطقه گیاهانی همچون ریواس، گل‌های بسیار زیبا، مثل آزالیا، شبدر، بنفشه، گل‌های آتشین و... را می‌توان یافت. از دیگر گیاهانی که در این منطقه پرورش می‌یابند، می‌توان به نعناع، رزماری، شوید، آویشن و سایر گیاهان دارویی اشاره کرد.

در مورد پوشش جانوری این منطقه، می‌توان به وجود گونه‌های مختلف حیوانی از جمله گربه‌وحشی، روباه، خرگوش، سنجاب، بلدرچین، و سایر حیوانات وحشی در این منطقه اشاره کرد. همچنین، پرندگانی همچون عقاب، شاهین، سهره، کبک، ساسان و سایر گونه‌های پرند، در این منطقه زندگی می‌کنند. در کنار حیوانات و پرندگان وحشی، در ایگل نیز حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز نیز پرورش داده می‌شوند.

تجربه سفر

امروز ۲۲ اردیبهشت می‌خوایم بریم آبشار ایگل. درباره خوشگلیش کلی شنیده و خونده بودم پس براش برنامه ریزی کردیم و در آخرم اجرا کردیم. صبح عین همیشه ساعت یک ربع به 5 با اولین زنگ ساعت بیدار شدم (جدیدا بدون ذره‌ای غر زدن بیدار می‌شم، گاها زودتر از امیرعلی، فکر کنم دارم یه کوهنورد واقعی میشم) و آبجوش گزاشتم و آماده شدم، امیرم داره کم کن بیدار میشه. ساعت 5 و نیم زدیم بیرون و حرکت کردیم به سمت محل قرار همیشگیمون یعنی گردنه قوچک. رسیدیم و یه مقدار منتظر موندیم تا بقیه بچه‌هام بیان و بعد 4تایی حرکت کردیم سمت اوشان پیش محمد(دوست امیرعلی)،که باهاش بیشتر آشنا می‌شید، ولی در همین حد بگم که امدادگر دماوند هستش و بین خودمون به ممد دست به سنگ (بخاطر صخره نوردی) معروفه. یه نفر دیگه هم بهمون اضافه شد، خانمی به نام هانیه که از طریق اطلاع رسانی‌های اینستاگرام باهامون آشنا شده بود. خلاصه که 6 نفر بودیم چون شب قبلش متأسفانه بچه‌ها کنسل کرده بودن. رفتیم سمت روستای ایگل، به ورودی روستا که رسیدیم اجازه ورود ماشین‌ها‌رو ندادن و همگی مجبور شدیم سوار ماشین محمد بشیم، چون برای اون منطقه بود. وارد روستا شدیم و پارک کردیم و پیاده روی و سفرمون آغاز شد ...

مسیر از همون ابتدا واقعا جذاب و دوست‌داشتنی بود، هوای خیلی خنک. صدای آب در تمامی مسیر کنار گوشمون بود. واقعا آرامش و سکوت عجیبی داشتیم که به شدت لذتبخش بود و فقط جون می‌داد برای مدیتیشن. این سفرمون واقعا خنده‌دار بود و خیلی بهمون خوش گذشت. مثلا توی راه یهو امیرعلی گفت بچه‌ها خر، من طوری ترسیدم که حرف زدن یادم رفته بود و طوری داشتم به سرعت سربالایی رو می‌دویدم که توی زندگیم ازین کارا نکرده بودم.

پر بو از درختای گیلاس و آلبالو و سیب و زرشک. من واسه اولین بار برگ زرشک خوردم که خب ترش بود جالب بود برام. جلوتر رفتیم، مسیرمون یه پاکوب کم عرض و کم شیب بود و به جایی رسیدیم که پر بود از ریواس، پس تصمیم گرفتیم همونجا یه مقدار استراحت کنیم. در همین حین ریواس هم بخوریم. (مزه گوجه سبز و خیار میده، ترش بود). بچه‌ها کلی گفتن و خندیدن و راجع به غذا صحبت کردیم. مثلا از لوبیا تن‌ماهی گفتیم که قوت قالب ماست و بسیار خوشمزه. به شوخی و خنده گذشت. بعد حرکت کردیم دوباره سمت آبشار ایگل از اونجایی که هیچ وقت علاقه نداریم مسیر اصلی رو بریم و یه مسیر جدید واسه خودمون کشف می‌کنیم از یه راه دیگه رفتیم. دوتا مسیر بود یکی می‌رفت سمت توکال و یکی دیگه معلوم نبود به کجا می‌خوره. پس ما اونی رو انتخاب کردیم که معلوم نبود به کجا می‌خوره. تقریبا کوه رو دور زدیم تا افتادیم توی مسیر آبشار و بعد از حدود نیم‌ساعت رسیدیم به آبشار زیبای ایگل که بسی زیبا و دلنواز بود. انقدر فشار آب زیاد بود که حد نداشت و چقدر سرد بود کنار آب. جای نشستن پیدا نکردیم و تصمیم گرفتیم بریم بالاتر و بیشتر به آبشار نزدیک بشیم. پس حرکت کردیم بالای آبشار. یه جاهایی لیز بود که خب امیرعلی و محمد کمک بچه‌ها کردن و قشنگ حق ناجی و امدادگر بودن رو ادا کردن. بلاخره رسیدیم بالای آبشار ایگل و همونجا یه جای خوب پیدا کردیم و نشستیم.

هوا عالی، ویو ابدی، بچه‌ها عالی، اصلا همه چی عالی. صبحانه دلچسب همیشگی یعنی نیمرو خوردیم که کم مونده بود سرش دعوا بشه چون داشت کم می‌اومد ولی یجوری مهربون خوردیم. البته هرکسی یه چیزی آورده بود ولی خب من ترجیحم همیشه توی کوه و خارج از خونه تخم مرغه. کنار آب رفتیم و کلی عکس خوشگل گرفتیم یه ذره پا به آب زدیم ک انقد سرد بود مغز استخونم تیر کشید، ولی خب خیلی کیف داد و حسابی فرش شدیم. توی مسیر برگشت آشغال جمع کردیم (یه چیزی رو متوجه نمی‌شم، واسه چی آشغال می ریزند توی طبیعت؟؟ اصلا چرا آشغال هاشون رو با خودشون نمی‌برند؟؟ محیط زیست و طبیعت خونه دوم ماست. به نظرتون این افراد توی خونه‌های خودشونم آشغال می‌ریزید؟؟ تو که تونستی ۱ کیلو آب رو با خودت بیاری بالا خوب ۱۰ گرم بطریش رو هم برگدون دیگه ...) خلاصه که خیلی خوش گذشت ولی جان هر کی دوس دارید جز رد پا هاتون چیزی به جا نذارید. ما قصد داریم از سفر‌های بعدیمون بیشتر هدف رو روی جمع آوری زباله بزاریم. اگر دوست داشتید کنارمون باشید حتما بهمون تو شبکه‌های اجتماعی که لینکش توی سایت هست اطلاع بدید. برای تماشای ویدئو این سفر هم میتونید از لینک زیر اقدام به تماشای اون کنید.