در حال بارگزاری

سفر به آبشار لالان+ تجربیات سفر به آبشار لالان

و اما لالان یا به زبان محلی لالون. لالون کجاست؟ شاید یکی از خوبیای این آبشار، مسیر حرفه‌ای و طولانی و هوای بسیار سرد منطقه است که به لطف خیلی از دوستان محلیان و طبیعت‌گردان پاک و زیبا نگه داشته شده. روستا‌های سمت لواسان به خودی خود در همه فصول سرما زیادی دارند. حتی در تابستان در برخی شب‌ها در این روستا‌ها نیازی به کولر ندارید. آبشار لالون و تونل برفی لالون یکی از جاهای دیدنی لواسان است که در شرق تهران قرار داره. توی مسیر دسترسی به لالون شما به شدت خسته می‌شید و امکان داره جا بزندی و برگردید. مسیر دسترسی به آبشار لالون و تونل برفی لالون مسیر دسترسی به قله خلنو (Kholeno) است. این قله بلند‌ترین و ساخت سخت ترین قله استان تهرانه. مسیر قله خلنو مثل دماوند میمونه و برای رسیدن به اون باید شب‌مانی داشته باشید. تو مسیر این قله اسب و قاطر هم وجود داره برای کوله‌ها و بار که خیلی ازشون استفاده نمیشه. بر خلاف خیلی از مکان‌هایی که رفتیم ورودی لالون بسیار بسیار شلوغه و انقدر ماشنی اونجا هست که جا برای پارک به سختی پیدا میشه. البته ۹۹ درصد این افراد کوهنورد هستند و آمادگی خوبی برای سفر دارند.

مشخصات کلی سفر

۱-  شهر مبدا: تهران

۲-  فاصله آبشار لالان تا تهران: از شرق تهران تا روستا حدود ۴۰ الی ۵۰ کیلومترر

۳-  مسیر دسترسی دقیق به آبشار لالان: شهر تهران، اتوبان بابایی، جاده لشکرک، ادامه مسیر به سمت جاده اوشان و فشم، روستای لالون

۴-  تاریخ برگزاری برنامه: جمعه، ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲

۵-  مهلت اطلاع همراهی: تا ۲۴ ساعت قبل از سفر (گذشته)

۶-  ساعت برگزاری: ۶ صبح

۷-  مدت برنامه: یک روزه

۸-  قرار ملاقات افراد: میدان گردنه قوچک

۹-  ظرفیت سفر: نهایتا ۱۶ نفر

۱۰-  غذا و خوراکی: یک وعده صبحانه، تنقلات (تخمه، بادام، پسته، خرما، میوه و..)

۱۱-  وسیله نقلیه: هر فرد با ماشین شخصی

۱۲-  لباس: لباس آستین‌بلند و شلوار بلند، عینک آفتابی، کلاه آفتابی، اسکارف

۱۳-  تجهیزات: کوله کوهنوردی ۲۰ تا ۳۰ لیتری، پوتین تابستانه، پیکنیک کوچک، کتری، ظرف غذا، قاشق، چاقو، چنگال، ماهیتابه (در صورت داشتن غذاهای گرم کردنی)، آب (یک‌لیتر)، باتوم کوهنوردی (هر فرد دو عدد)، زیر انداز شخصی، ساعت، لوازم بهداشتی شخصی.

۱۴-  سرپرست و گرداننده: امیرعلی کاظمی‌پور

۱۵-  وضعیت آب و هوای منطقه در زمان برگزاری: صبح آفتابی و خنک

۱۶- سایت‌های پیشنهادی و معتبر برای مشاهده دقیق تر آب و هوای منطقه در لحظه:

۱۷ - موقعیت مکانی:

۱۸ - امکان سفر و صعود انفرادی: توصیه نمی‌شود

۱۹-  هزینه سفر: این سفر هزینه‌ای به همراه نداشت

۲۰-  شرح مختصر مسیر آبشار لالان و چالش‌های سفر به آبشار لالان:

مسیر دسترسی به آبشار لالون: بعد از رسیدن به میدان فشم باید دست راست حرکت کنید و در یک جاده کاملا زیبا و سرسبز حرکت کنید. در انتها به مسیر یک رودخانه میرسید که باید به سمت بالا حرکت کنید و هرجا امکانش رو داشتید پارک کنید. سعی کنید با ماشین تا بالا نرید چون هم جای پارک کم پیدا میشه و هم موقع برگشتتون به چالش می‌خورید. البته اگر شب یا نصف شب حبه سمت روستا حرکت کنید شاید جای پارک بیشتری داشته باشید.

آب و هوای روستای لالان

از اونجایی که لالون در منطقه لواسانات قرار داره و در نزدیکی بلند‌ترین قله استان تهران هست آب و هوای بسیار سردی در انتظارتون هست. البته شاید ظهر زمانی که آفتاب بالا اومده کمی هوا گرم بشه ولی به محض اینکه آفتاب غروب کنه یا زمان طلوع آفتاب باشه منطقه هوای خیلی سردی داره. اگر بخوایم یک دلیل محکمه پسند هم بیاریم باید اشاره کنیم به تونل برفی لالون که شاید ۱۲ ماه سال این تونل از بین نمیره و پابرجاست. توی تونل انقدر سرده که باید با کاپشن بری. البته به دلیل بسته بودن تونل و کوتاه شدن تونل در آخر و جریان آب بسیار شدید و سرد امکان رفتن به داخل رو برای افراد کم میکنه. با این حال جای تعجب نداره که این تونل از بین نره و آب نشه. این موضوع رو هم بگم ما از هر لوله‌ای که توسط افراد دیگه کشیده شده بود آب خوردیم چیزیمون نشد و انقدر سرد بود که دندونامون تق تق صدا می‌داد. فکنم ترک خورد.

پوشش گیاهی و جانوری روستای لالان

پوشش گیاهی و جانوری لالون از بسیار متنوع است، از گیاهانی مثل لاله گرفته تا گلپر، زرشک، سیرک، شقایق، لوچک و گون.

داخل لالون انواع پرندگان و حیوانات زیادی زندگی می‌کنند. هدهد، هما، کبک، قوچ، میش، عقاب طلایی، چکاوک و از همه بزرگتر و خطرناک تر خرس قهوه‌ای از جانورانی هستند که به راحتی قابل مشاهده هستند.

تجربه سفر

دقیقا یادم نمیاد چی‌شد که تصمیم گرفتیم بریم لالون. فقط یادمه انقدر مشتاق بودم که سه بار خوردم زمین تا برسم به آبشار. ساعت ۵ صبح  از خونه را افتادیم و حرکت کردیم به سمت روستا. وقتی موقع پارک ماشین شد اصلا انتظار این حجم ماشین رو نداشتیم. به حدی که من مجبور شدم برای خودم جا پارک بسازم. سنگ برداشتیم و یک چاله رو پر کردیم و با فرمون آقا مجید و پارسا رفتیم تو چاله. (ماشین داشت میگفت: داغون شدم آقا). شروع کردیم به کوهپیمایی و همون اول مسیر با شیب زیاد همراه شد. خاکی زیر پاهامون بود قشنگ مثل خاک دماوند بود. و حای مسیر و سربالایی‌هایی که داشت دقیقا انگار قله دماوند بود. حرکت کردیم و حدود ۲ ساعت رب به سمت آبشار راه داشتیم. بعضی قسمتا می‌ایستادیم تا آبی بخور و نفسیتازه کنیم. بدبختی سه بار تو مسیر خوردم زمین. مسیر شیب زیادی داشت و من هم چون یه دستم به دوربینه و یه دستم به باتوم و مدام داخل صفحه رو نگاه میکنم تا ببینم که تصویرم درست ظبط میشه تسلطی روی مسیر ندارم و امکان داره بخورم زمین. البته میدونم نباید این اتفاق زیاد بیوفته ولی ...

هوا و جوی که لالون داشت منو باز یاد دماوند مینداخت. قشنگ داشتم عرق می‌کردم. اول مسیر حدود ۲۰ دقیقه سربالایی عجیبی داشت ولی هر طور بود رد شدیم و بعد از یک پل چوبی عبور کردیم. وای چی‌میدم. خیلی قنگ بود. آب آب آب انگار از هر سانت زمین داشت آب میومد بیرون. بی نظیر بود. واقعا توقع نداشتم. بعضی جاها برای اینکه مسیر رو از یکنواختی در بیاریم داخل آب می‌رفتیم البته نه اونقدر که خیس بشیم. پس از حدود ۲ ساعت پیاده روی رسیدیم به یک تونل یخی و برفی بزرگ. به عجله از یکی از کوهنوردا پرسیدنم تونل برفی لالون اینه. گفت آره وای خیلی خوشگل بود. هر طور بود رفتم زیر تونل و چندتا عکس یادگاری گرفتم.

رفتیم سراغ آبشار و کمی نگاه کردیم و رفتیم سمت یه منبع آبی که روبروی آبشار بود تا شروع کنیم به خوردن صبحانه. در کیفم رو باز کردم و لوازمم رو درآوردم. وای این دیگه چی بود. صبونه از بین رفته بود. ما همیشه عادت داریم تو کوه تخم‌مرغ یا همون نیمرو درست می‌کنیم. انقدر زمین خورده بودم که هر ۴ تا تخم‌مرغ خورد شده بود و کل کوله شده بود تخم مرغ. فاجعه بود. فاطمه که انقدر حالش گرفته شده بود فقط چپ چپ منو نگاه میکرد. خلاصه با کمک دیگران و به لطف مجید و سارا و پارسا ما هم دو لقمه صبحونه خوردیم و اینم گذشت. بعد از صبحونه جمع کردیم رفتیم سمت آبشار و چندتا عکس به همراه عکسی کاور گرفتیم و به آلبوم خاطراتمون اضافه کردیم.

اگر دوستداری تجربیات این سفر رو با چیزی که خوندی تصویری ببینی حتما از طریق لینک زیر ویدئو آبشار لالون و تونل برفی رو ببین.