در حال بارگزاری

سفر به آبشار خور+ تجربیات سفر به آبشار خور

آبشار خور با ارتفاع ۱۵ متر از یک صخره بلند به پایین سقوط می‌کند و در اطراف آن مناظری زیبا از جنگل‌های سرسبز و کوهستان‌های البرز قابل مشاهده است. همچنین در اطراف آبشار خور محل‌هایی برای پیاده‌روی، کوهنوردی و گردشگری وجود دارد که مسیرهای مختلفی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.
با توجه به قرارگیری آبشار خور در کنار جاده کرج – چالوس، به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد و از زیبایی‌های طبیعی این منطقه لذت برد.

مشخصات کلی سفر

۱-  شهر مبدا: تهران

۲-  فاصله آبشار خور تا تهران: از شرق تهران تا روستا حدود ۷۰ الی ۸۰ کیلومتر

۳-  مسیر دسترسی دقیق به آبشار خور: شهر تهران، اتوبان همت، اتوبان خرازی، جاده چالوس، ورودی روستای خوزنکلا و خور، گذر از روستا‌های ارنگه، سرزیارت، سیجان، روستای خور

۴-  تاریخ برگزاری برنامه: سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

۵-  مهلت اطلاع همراهی: تا ۲۴ ساعت قبل از سفر (گذشته)

۶-  ساعت برگزاری: ۶ صبح

۷-  مدت برنامه: یک روزه

۸-  قرار ملاقات افراد: پارک امیرکبیر ابتدای جاده چالوس

۹-  ظرفیت سفر: نهایتا ۱۶ نفر

۱۰-  غذا و خوراکی: یک وعده صبحانه، تنقلات (تخمه، بادام، پسته، خرما، میوه و..)

۱۱-  وسیله نقلیه: هر فرد با ماشین شخصی

۱۲-  لباس: لباس آستین‌بلند و شلوار بلند، عینک آفتابی، کلاه آفتابی، کاپشن پلار، اسکارف

۱۳-  تجهیزات: کوله کوهنوردی ۲۰ تا ۳۰ لیتری، پوتین بهاره، پیکنیک کوچک، کتری، ظرف غذا، قاشق، چاقو، چنگال، ماهیتابه (در صورت داشتن غذاهای گرم کردنی)، آب (یک‌لیتر)، باتوم کوهنوردی (هر فرد دو عدد)، زیر انداز شخصی، ساعت، لوازم بهداشتی شخصی.

۱۴-  سرپرست و گرداننده: مسعود کاظمی‌پور۷ محمد نوریان، امیرعلی کاظمی‌پور

۱۵-  وضعیت آب و هوای منطقه در زمان برگزاری: صبح آفتابی و خنک

۱۶- سایت‌های پیشنهادی و معتبر برای مشاهده دقیق تر آب و هوای منطقه در لحظه:

۱۷ - موقعیت مکانی:

۱۸ - امکان سفر و صعود انفرادی: توصیه نمی‌شود

۱۹-  هزینه سفر: این سفر هزینه‌ای به همراه نداشت

۲۰-  شرح مختصر مسیر آبشار خور و چالش‌های سفر به آبشار خور:

مسیر دسترسی به آبشار خور بسیار ساده تر از اونیه که فکرش رو می‌کنید. حدود ۳۰ دقیقه در جاده چالوس به سمت ارنگه حرکت می‌کنید. بعد از اون ورودی سمت راست رو میری داخل. ابتدای مسیر روستای ارنگه است و انتهای مسیر روستای خور. قبل از ورود برای هر خودرو باید حدود ۵۰ هزار تومان پرداخت کنید که به شما اجازه پارک در پارکینگ روستارو بدن که هم امنیتش خودرو تامین میشه و هم از ازدحادم جمعیت جلوگیری میشه. مسیر روستا کاملا کوهستانیه و در فصل سرد کامل یخ زده است و نیازمند احتیاط بسیاره.کل مسیر حدود ۱ ساعت نیم طول میکشه البته با گروه و سرعت پای متوسط. آبشار خور یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه کرج است که در روستای خور واقع شده است. این آبشار در کنار جاده کرج – چالوس قرار دارد و از جمله مقاصد گردشگری محبوب در استان البرز محسوب می‌شود.

آب و هوای روستای خور

با توجه به واقع‌شدن روستای خور در جاده چالوس و فاصله گرفتن این روستا از شهر تهران و کرج هوای بسیار معتدل و خنکی داره. البته در فصل تابستان کمی هوا گرم میشه ولی داشتن یه پلار نازک یا لباس آستین بلند رو به شما پیشنهاد میکنم. هوای روستا با توجه به اینکه از جاده و شهر فاصله میگیره بسیار تمیز و پاکه. در طول مسیر هم زباله و زیادی وجود نداشت که این موضوع باعث دلگرمی بود.

پوشش گیاهی و جانوری روستای خور

پوشش گیاهی در اطراف آبشار خور در روستای خور کرج، شامل جنگل‌های سرسبز و کوهستانی است. در این منطقه گیاهانی مانند درختان بلوط، درختان بلند و سرسبز، درخت چنار، درخت افرا و درخت اقاقیا را می‌توان مشاهده کرد. همچنین در بخش‌هایی که نور خورشید به راحتی می‌تواند وارد شود، گیاهانی مانند خارشتر، علف کاهو، شاه‌تره و گل‌های مختلف نیز رشد می‌کنند.با توجه به تنوع گیاهی در منطقه، پوشش گیاهی آبشار خور به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی محلی، باعث جذب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردی شده است. همچنین این پوشش گیاهی به علت ارائه سایر خدمات زیست محیطی نظیر ارائه آب و هوای مناسب، جایگاه مهمی در حفظ تعادل طبیعی و حفاظت از بوم شناختی منطقه دارد.

پوشش جانوری در منطقه آبشار خور در روستای خور کرج، شامل حیوانات مختلفی است. در این منطقه می‌توان جانورانی مانند گوزن، خرس، روباه، گربه وحشی، شغال، موش خرمایی و پرندگان مختلف را مشاهده کرد.گوزن‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین حیوانات در این منطقه، به صورت  گروهی در بخش‌های کوهستانی و جنگلی اطراف آبشار خور زندگی می‌کنند. همچنین خرس‌ها نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و به عنوان یکی از حیوانات بزرگ و ترسناک، جذابیت بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت دارند.پرندگان مختلفی مانند شاهین، عقاب، بلبل، چکاوک و ... نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و با پرواز و آواز خود، چشم‌انداز زیبایی را به ارمغان می‌آورند. با توجه به تنوع جانوری در منطقه، پوشش جانوری آبشار خور به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی محلی، باعث جذب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردی شده است. همچنین حفاظت از پوشش جانوری و محیط زیست آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تجربه سفر

امروز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت می‌خوایم بریم آبشار خور. من (فاطمه) تابحال این سمت نرفتم و همیشه از جلوی ورودی این روستاها رد شدم و این اولین باره که می‌خوایم به این روستا بریم. خلاصه که صبح به راحتی از خواب بیدار شدم و آماده شدم. امیرعلی دیشب اصلا نخوابید و تقریبا میشه گفت کلا 3 ساعت خواب مفید داشت. منم دیشب چشمم عفونت و ورم کرد. (کلا هر وقت می خوایم جایی بریم یا مریض می شیم، یا نمی تونیم بخوابیم یا یه مشکلی پیش میاد) نمی دونم چرا؟! ولی فکر کنم به خاطر شوق رفتن به اون سفره.

خیلی دو دل بودم که به خاطر چشمم این برنامه رو کنسل کنیم ولی از اونجایی که به شدت مشتاق این سفر بودم، تمام توانم رو گذاشتم تا با بهترین حالم بریم! ساعت یه ربع به 5 حرکت کردیم 6 رسیدیم به محل قرارمون تو جاده چالوس. 8 نفر بودیم (من امیرعلی، آقا مسعود و آقا محمد، آقا مجید و سارا خانم و آقا میثم و همسرشون). حرکت کردیم به سمت روستا. تقریبا 1 ساعت توی راه بودیم و مسیر بسی زیبا بود! به روستای خور رسیدیم، این روستا بعد از روستای سیجان قرار داره. و آخرین روستایی که تو این مسیر هست. به روستا که رسیدیم یه هزینه ورودی دادیم که خب به نظرم این کار خیلی خوبیه. هم امنیت ماشین تامین میشه، هم ازدحام جمعیت جلوگیری میشه، هم یک درآمدی برای روستاییان جمع میشه. ماشین ها رو داخل پارکینگ پارک کردیم و سفر ما آغاز شد.

مسیر خیلی راحتی رو در ابتدا داشتیم، بیشتر می‌شد گفت که حالت پیاده روی داره. یه جوی آب هم در طول کل مسیر کنارمون بود و واقعت لذتبخش بود. توی راخ کلی از خاطرات و تجربه های آقا محمد که تازگی از سفر آیلند پیک برگشتخ بودن استفاده کردیم. کلی با بچه ها گفتیم و خندیدیم. امیرعلی از خاطرات سفر به دره زمان برامون گفت(من رفته بودم همراهش متأسفانه).هرچی بیشتر به آبشار نزدیک می شدیم هوا سردتر می شد و خب منم لباس کم برده بودم ولی خب به خاطر لطف آفتاب می شد تحمل کرد. آخرای مسیر یه مقدار لغزنده و شیب داره شد ولی منظره روبرومون از سختی این شیب کم می کرد. به حدی قشنگ بود که واقعا قابل توصیف نیست. همه جا سبز، کوه سبز، زمین سبز آب روان، هوا عالی.... بهشت بود، بهشت.

آبشار از دور نمایان شد. واقعا آبشار بلند و زیبایی بود، این آبشار 15 متر ارتفاع داره و شدت آب زیادی هم داشت. واقعا سرد بود، اطراف آبشار یخ بسته بود و خیلی لیز بود. (این آبشار به آبشار یخی هم معروفه که در فصل زمستان یخ نوردی هم می کنن اینجا، اابته با دقت و تجهیزات کامل و اابته حضور مربی های حرفه ای).کنار آبشار رسیدیم قشنگ داشتیم یخ می زدیم، خیلی کوتاه اونجا ایست کردیم، فقط در حد گرفتن چنتا عکس خوشگل یادگاری و دستی به آب زدن که خب اونم استخون سوز بود. دیگه واقعا گرسنه شده بودیم پس رفتیم یه جای خیلی بامزه که شبیه به یه پناهگاه توی دل کوه بود پیدا کردیم به صرف صبحانه. زیرانداز پهن کردیم و چایی به پا شد همراه با نیمرو و کلی خوراکی خوسمزه(جای دوستان خالی). بعد از صبحانه با کلی شوخی و خنده تصمیم گرفتیم دل بکنیم از آبشار و برگردیم. توی راه برگشت اسیر یه دسته زنبور شدبم که نمی دونم از کجا اومده بودن و در آخر به پارکینگ رسیدیم و به سمت خونه هامون حرکت کردیم.

اگر دوستدارین تجربیات این سفر رو به همراه چیزایی که گفتیم ببینید حتما از طریق لینک زیر ویدئو کامل این سفر رو ببینید. این ویدئو فقط ۲۳ دقیقه است.